De eerste wedstrijd (treffen) in Keldonk:
Het was een geweldig mooie vliegdag voor het F5K-treffen op 22 mei 2022. Volop zon, thermiek en plezier. Onze gastheer, modelvliegclub “De Sticks”, Keldonk, beschikt over een erg mooi veld en clubhuis. Met 14 deelnemers, waaronder een aantal nieuwe F5K-piloten, hebben we een fantastische vliegdag beleefd, waarin we 6 taken/rondes hebben gevlogen. De uitslag staat hieronder.
Dit was dus geen wedstrijd voor het NK 2022!
Uitslagen 2022 . De eerste NK wedstrijd in Dalfsen 11 Juni :
De eerste NK F5K wedstrijd is achter de rug. Wat hadden we prachtig weer. Wel wat wind, 6 tot 8 meter per seconde, maar de huidige F5K designs kunnen daar prima mee overweg. Ik denk dat de meeste piloten met kisten van ongeveer 280 tot 300 gram vlogen.
De ”Nominal Launch Height” is op 70 meter vastgesteld. Hierdoor mogen we wat hoger starten, zonder dat het je veel penalty punten kost. Even kort uitgelegd. Starten onder de 70 meter levert 0,5 punt per meter bonis op. Van 71 tot en met 80 meter kost het 1 punt per meter en boven de 80 kost het 3 punten per meter. Klinkt complex, maar je hoeft alleen maar te vliegen. De Altis Nano laat daarna de hoogte van de start zien.
Met deze wind is een start ergens richting de 70 meter een mooi uitgangspunt. Soms kwam je echter in een bel terecht en werd je zomaar naar 85 meter gegooid. Lekker hoog, maar kost je wel veel punten.
In de pauze werden er door de club heerlijke snacks gemaakt. Mooi clubgebouw en altijd weer gastvrije vrijwilligers maken het een genot om naar Dalsen af te reizen. Nogmaals dank aan allen die het mogelijk hebben gemaakt.
Aan het einde van de dag zijn de punten opgeteld en kon de score en het podium bekend gemaakt worden:
1. Edwin Rooseman – NRJ
2. Ulrich Freitag – Snipe 2
3. Herman Dievelaar – Fury
Van harte gefeliciteerd.
De tweede NK-F5K wedstrijd in Losser 12 September 2022:
De tweede editie omtrent het NK F5K 2022 staat in de boeken. Het was een heerlijk dagje vliegen, waarbij s’morgens ons geduld eerst getest werd. Door de dikke mist was het onmogelijk om in de buurt van de Nominal Launch Height te starten. Deze stond op 60 meter en bij de verschillende testvluchtjes bleek de bewolking op ca. 40 meter te hangen. Dat maakt het vliegen wel heel erg spannend. De tijd werd goed benut. De briefing en het maken van een groepsfoto kon in alle rust plaatsvinden. Tegen 11.00 uur waren we ervan overtuigd dat het mogelijk was te starten met de wedstrijd. Vanaf dat moment klaarde het eigenlijk ieder moment sneller op en was vliegen een feest. De optrekkende bewolking gaf al aan dat het enorm thermisch was. Ook de verschillende vogels lieten zich zien en cirkelden gelijk met ons in de thermiekbellen. Echt gaaf.
Het niveau zie je iedere wedstrijd verder stijgen. Mooi te zien dat ook nieuwe mensen steeds beter de weg weten te vinden in de regels en de verschillende strategieën eigen maken.
Eigenlijk hebben we zondag de eerste “echte” F5K wedstrijd gezien, zoals we deze oorspronkelijk bedoeld hadden: een mix van F3K (meertaken vliegen), F5J (het belonen van lager starten als dat kan) en F3J (timen van de landing bij doorstart taken). Moedig vliegen werd beloond: kijk maar eens naar de starthoogtes van de toppers. Je moet toch echt wel overtuigd zijn van de thermiek om 4 keer te starten op een hoogte van circa 30 meter om dan alsnog 4 minuten vol te vliegen (Edwin de Smit, taak 1-2-3-4) of om bij Poker “All-in” te roepen en met 1 vlucht van 9,59 het optimale resultaat te boeken (Richard Tunderman), waarbij anderen voor de veilige route kozen van 3 vluchten en dus veel kostbare punten lieten liggen.
Naast vliegstrategieën, vond ik bij het ontwerpen van de F5K klasse het ook belangrijk om eigenbouw modellen evenveel kans te geven in vergelijking met professioneel gebouwde modellen. Ons club master builder Rasmus de Jong had zijn F5K Fold model verder geoptimaliseerd. Bij zijn model klapt de propeller middels een technisch hoogwaardig idee, naar binnen in de romp. De vleugels en staartdelen heeft hij zelf met de hete draad gesneden en ingedekt met glasmatjes. Geen dure carbondelen waren nodig om het model sterk genoeg te maken. Het gewicht is weliswaar iets meer (niet veel), maar de 12 gram per dm2 regel laat zien dat je met een eigenbouw model prima mee kunt doen en een podium kunt pakken. Chapeau Rasmus!! Erg goed gedaan.
Ondanks de late start van de wedstrijd konden we alsnog 6 rondes vliegen. Tussendoor lukte het zelf ons inmiddels traditionele broodje knak warm te nuttigen. Aan het einde van de dag werden de resultaten opgemaakt.
Derde wedstrijd NK-F5K Almere:
We hebben helaas moeten besluiten om deze NK-wedstrijd niet door te laten gaan.
Eindstand NK-F5K 2022:
Nadat we twee wedstrijden tellend voor het NK-klassement hebben gevlogen is de einduitslag bekend: